söndag 16 augusti 2009

Nynostalgisk Porsche 911 med stor samlarpotential

Inte förvånande om det här fina exemplaret av en Porsche Carrera RS från 1992 sögs upp av tyska marknaden där priserna är högre. Helrätt med vita Cupfälgar!

Den här Porsche 964 RS låg inte ute många dagar till försäljning, och det var med en lätt tår i ögat jag upptäckte den försvinna. För det är ytterst ovanligt att exemplar av den åtråvärda RS-modellen dyker upp i det här skicket, 4775 mil och svensksåld och enligt bilderna i ett strålande skick. 575' begärde säljaren Porsche Center i Borås och min gissning är att det inte var ett underpris. En snabbkoll på tyska mobile.de skvallrar om liknande priser för mycket slitnare bilar. Då 964 RS är den kanske ultimata track day-bilen har de flesta brukats duktigt och hårt och åtnjuter stor samlarstatus idag.

Vad är då så märkvärdigt med bilen på bilderna bortsett från märkliga kulören? Effektmässigt ger den 260 hästkrafter att jämföra med vanliga Carrerans 250, men karossen är lättare och förstärkt, chassiet sänkt med 40 mm, bilen skodd med 17 tums Cupfälgar i magnesium och kupén försedd med lätta kolfiberstolar från Recaro för att nämna några av bilens features. Exemplaret på bilderna har som tillvala burbåge samt Recarostolarna med läderinlägg - så snyggt!

Med offrad luftkonditionering, elhissar, centrallås, tunnare fönsterglass och reducerad ljudisolering väger Carrera RS in på... 1230 kg! Att jämföra med dåvarande Carrera 4:ans bissiga 1450. 2 282 bilar byggdes där 290 var rena tävlingsvagnar. En modern klassiker bland 911:or, en körbar investering med tanke på värdena som klassiska Carrera RS från 1973 betingar idag. Återigen ett tecken på en rolig bil som börjat skena iväg så mkt i pris att få lär våga använda den till vad den ursprungligen byggdes för. Nämligen hårt smiskande kring legendariska Nordschleife...

Inga kommentarer: