torsdag 13 augusti 2009

Länge leve den NYA musikindustrin

Gustav vid loppmarknden på Täby Galopps parkering. Loppisarna är uppenbarligen inte enbart förlagda ute på landsbygden, det kom dessutom rikligt med folk under både lördag och söndag.

Ett besök på helgens loppmarknad vid Täby Galopp var en perfekt aktivitet efter en traditionellt blöt kräftskiva hos Karl-Oscar i Skarpäng. Besöket resulterade förutom damm över hela kroppen, i tre LP-skivor som inhandlades främst för de snygga åttiotalsnostalgiska konvoluten samt en trave Bilsporttidningar. Allt till det facila priset av trettiofem kronor. Först efteråt slog det mig att jag faktiskt har en LP-spelare i korridoren och jag kan knappt bärga mig för att se om Diana Ross – Greatest Hits fungerar. När musikkonsumtionen uteslutande består av att konstruera spellistor i tjänsten Spotify vilar LP-skivora i ett klassiskt skimmer. Och det får mig återigen att fundera över den så förändrade konsumtionsmönstrena av musikindustrin under de senaste tio åren. Det är ett faktum att skivindustrin är död.

Ett annat faktum är att det såklart går att hitta nya vägar att tjäna pengar på musik, med Apples Itunes och svenskgrundade Spotify som goda exempel. Med tillgång till tusentals och åter tusentals skivor innebär de nya tjänsterna en enda stor fest för alla musikaliskt hungriga lyssnare jämfört med situationen för tjugo år sen. Då när skivor, band och radio utgjorde en klart dyrare, knöligare och mindre musikkälla. En minskad skivförsäljning torde vara en av orsakerna till de alltfler ökade konserterna runtom i landet, en utveckling som jag inte kan kalla för annat än positiv; det lyssnas mer på musik och alltfler går dessutom och ser favoritartiserna live.

Länge leve den nya musikindustrin och må de gamla skivförespråkarna långsamt försvinna bort. Men ett tummen upp för LP-nostalgi, ut och fynda bland alla gamla second hand-prylar. Sitter du på några orepade Depeche Mode-plattor, hör av dig…

Inga kommentarer: