fredag 24 oktober 2008

Presidentvalsracet - mindre än 2 veckor kvar!


Korsningen nedanför bostaden på Broadway & James St, ständigt flöde dygnet runt.Vilken situation kommer uppstå när valet är klart och presidenten utsedd? Vakuum eller tvärstopp om McCain/Palin kammar hem segern?

Presidentvalet är mindre än två veckor bort nu! Det känns det som det var flera år sen jag lyssnade till tidiga Obama-tal nattetid i korridoren genom Niklas Lundengårds dörr i Studentstaden 22 i Uppsala...

Sitter för tillfället inte inne på några exakta siffror på vad presidentvalskampanjerna gått loss på hittills (men tryck HÄR för exakta och bra siffror), men även om det rör sig om monumentala belopp lyfte jag på ögonbrynet över en delsumma imorse. För att skohorna in Sarah Palin i rollen som hipp och folklig vicepresidentkandidat, vilket trots ett enormt ickesinande medieuppbåd gått helt okej, sköt republikanerna till $150 000 i bidrag för en total make over av familjen Palins garderob. Jag tycker det hela känns härligt motsägelsefullt då syftet var att stärka hennes folkliga image. Men eftersom hon gjort sig känd som hockeymamman från Alaska världen över verkar förfiningen av hennes stil lyckats. Vilket jag mkt löst tolkar som att simpla och stilrena kläder (med svenska mått mätt) förhoppningsvis slår bredare även i USA. Chanserna för stora massan är dessutom goda, spånar jag patriotiskt vidare, då H&M expanderar på bred front här.


Sarah Palin back in the days! Året var 1984 när den här donnan var rankad som snyggast i lilla staden Wasilla i Alaska. För att kontrollera dåtida konkurrenter på skönhetsarenan, samt köra en frisyrcheck hittade jag den här bilden...


Likhet finns, om än inte slående..? Och ja, jag är högst medveten om att bilden är ett år äldre än den på Palin.

Fenomet Palin kan diskuteras till det oändliga, från de skrämmande färska Youtube-videos där hon uppvisar både retorisk osäkerhet och löjeväckande kunskaper till den självsäkra Palin i senaste debatten mot Joe Biden. I en tid när republikanerna till stor del knipt över de mer blåögda väljarna tror jag att hon går hem klockrent, oavsett vad alla oräkneliga tidingsklipp sagt och inte sagt om henne. Självsäker kvinna av folket med djupt rotade värderingar i amerikanska samhället, som abortmotstånd och stark kristen tro lär uppfattas som klockrent obehagligt många. Så vi får se om inte Sarah Heath Palin befinner sig kittlande nära ansvaret över 301 000 miljoner människor inom tolv dagar. Extra intressant för mig som bor i Seattle och umgås med studenter, där en röst för Obama är lika självklar som det är att åka bil överallt här.

Kommer det utfärdas någon form av kollektiv sorgavblåsning på universitetet om McCain/Palin kammar hem segern?

Inga kommentarer: