måndag 13 oktober 2008

En grymt skön helg!

Helgen är och förblir den där livlinan man äntligen greppar efter att ha fallit fritt några dagar, oavsett om man studentturistar i USA eller knegar i Sverige. Fredagen började bra (sov med öronproppar och var för en gångs skull hyfsat utvilad) med solsken och fransklektion 10.00 på Café Presse, precis utanför campus. Efter rätt bra tempo på lektionerna kändes det skönt att runda av pluggveckan med en chokladfylld baguette och entusiastiskt och hackigt franskpratande innan lunch.


Notera skylten, Swedish Medical Center, det stora sjukhuskomplexet som ligger på andra sidan gatan vårt hus...

Dissade för en gångs skull merparten av mina freshmen-fransk-kursare och lunchen i skolan, som är rätt fantasilös och dyr, klippte två pizzabitar på lokala Donatellos och hade turen att hitta lunchsällskap i Emma. Några avsnitt Entourage senare (lika omöjligt att plugga fredagseftermiddag i Seattle som i Uppsala) styrde jag ner mot Downtown för att köra en fika och catchup med Charlotta, min trogna vapendragare från samvetarprogrammet i Uppsala. För den som glömt var det ju tillsammans med Lotta som jag hade förmånen att pyssla ihop Snerikes tidning under våren, bland det roligare och mer kreativa jag nånsin gjort...


Långt bort från USA och Seattle - nostalgi från i våras, jag och Charlotta under slutspurten av sista numret av Snerikes tidning Aktuellt.


Nästan lövtunna pizzabitar!? I USA...? Brödpizzorna dominerar men det finns hopp. Mitt över gatan.


Anledningen till en eventuell viktökning. Cookiedough-glass, cookie dough-kakor som man kör i ugnen ett tag så att är lite lagom halvbakade. Samt lite Ben & Jerrys glass med gudomlig mintsmak och krossade Oreo's kakor...

Efter någon timme på Seattle Best Coffée precis vid mysiga Pines Market hade vi hunnit avhandla en hel del kring vår gemensamma USA-upplevelse. Lotta pluggar historia på University of Washington, som är flera ggr större än Seattle University och ligger strax norr om Downtown. Till skillnad från mig och Emma är hon borta ett helt år (och missar därmed Valborg). Jätteskoj att få dela upplevelser och intryck efter de tre första intensiva terminsveckorna om allt ifrån den amerikanska gatumentaliteten till alla förförande glassvarianter.

När Seattle's Best Coffee stängde drog jag mig hemåt medan mörkret började lägga sig över stan, men fredagskvällen bubblade av alla människor i rörelse. Kl. 21.30 blev jag upplockad av min nyfunne franskgruppskompis Tom, en skön och eftertänksam Seattle-87a, för att hänga hos några kompisar till honom. Jag möttes av ett gäng sköna jänkare, samtliga studenter på Seattle University, som var precis så trevliga och öppna som man tänker sig att USA-folket är. Vi åt chips, korv, dipsåser och drack öl och surrade politik och vardagsbryderier ända fram mot 01-snåret.


Fredag 06.30 pm, 7th & Pike St, på väg hem mot Capitol Hill.

Under lördagen lunchade Emma och jag (som enda icke-asiaterna!) med ett gäng japaner, vietnameser och kineser. Arrangör Daisuke, festlig 23-årig japsare, hade vaskat fram ett riktigt gött sushihak på Broadway och styrde (halv)bestämt gruppen rätt, samt guidade hur man faktiskt äter med de hittills fördömda pinnarna.


Flera i lunchgruppen verkade plugga merparten engelska, i alla fall under första terminen. Klart behövligt då de har det knivigt med uttalet. Men själv är jag fascinerad av de asiatiska kulturerna, så totalt annorlunda den man själv är bekant med. Jättesugen på att åka till Tokyo (erkänner att nyligen sedda Lost in Translation ökat intresset ngt...)!


Emma och jag äter sushi. Och ser enligt uppgift från tjejerna mitt emot, från Japan och Vietnam, ut som bror och syster...


Höstkänsla under lördagsfika på Capitol Hill. En cappuccino, en iste och blåbärsmuffins. Samt en underbar person mittemot...

Vi rundade av eftermiddagen med en fika på Broadway, definitiv höstkänsla i luften med gulnande träd överallt. Efter middag och några GTs drog jag och Emma på fest hos Masashi, en av ledarna under introduktionsveckan. Bland gästerna fanns, de under introveckan så tillsynes lugna, fransmännen Renaud och Clément, min sköne gruppledare Eric från San Diego och ett tiotal andra. De flesta tog med sig någon form av mat och Masashi bjöd frikostigt på vodka och virke, stämningen var mkt god...


Kvällens värd till vänster, Masashi (med påtaglig alkoholmängd i kroppen!) tillsammans med två lugna fransoserna Renaud och Clément.



Under söndagen åkte blev det äntligen en tur till Mount Rainier, bilder från den trippen kommer snart!

Inga kommentarer: