torsdag 18 mars 2010

På Rivieran med Audi R8 Spyder


Premiär för roadsterversion av Audis superbil R8. Bilen ovan i snyggaste kulören – Suzukagrå. Anders från Automobil och jag från Auto motor & sport delade bil under testkörningen. Stämningen i den trånga men sittvänliga sittbrunnen var god – svårt att ha otrevligt i Audis Gallardoutmanare på femtongradiga Rivieran när man kommer från ett svinkallt och snöigt Sverige.

Njut av sången från V10:an – och betänk att det faktiskt är en Audi. Saker och ting förändras.


Stranden vid Cap d'Antibes Beach Hotel – platsen där Audi valt att inkvartera motorjournalistkåren.

Audi R8 Spyder 5,2 FSI. Bara sådär.

525 hästar ur den 5,2 liter stora V10:an – 0-100 på 4,1 sekunder. Men odramatiskt lättkörd, och så värst mycket av gränserna hann inte utforskas på de smala och krokiga serpentinvägarna.

Avfärd från Arlanda 06.20 i tisdagsmorse. En och en halv dag totalt blev det med nya Audi R8 Spider. En bil som inte oväntat överraskade positivt – en extremt kompetent superbil som går förhållandevis bra även vid mer vardagsbetonat bruk. Läs min provkörning Auto motor sport nummer 7 – ute i butikerna i nästa vecka.

Tillsammans med produktchefen för bl a Audi R8 ingick jag, DN Motors Jacques Wallner, Teknikens Världs Mikael Stjerna och Automobils Anders Adolfsson i svenska truppen. Jag och Anders delade bil under testkörningen längs de slingriga bergsvägarna kring Antibes. Vi njöt båda i fulla drag!

15 grader och solsken – inga konstigheter att gasa fram med uppkavlade skjortärmar.

Under den välvda speedsterluckan döljer sig den 42 kg tunga cabben – och under den – den underbara V10:an.

Tortyr att lämna Rivieran och åka hem till Sverige…

Inga kommentarer: