fredag 26 september 2008

Rackis, Kevingeringen, Studentstaden, Broadway & James St....

Småbloggande från Pigott building på Seattle University, fredagseftermiddag. Internet kommer äntligen hem till oss idag! Övrigt tänkte jag bjuda på några bilder från Seattle och en glimt av vårt härliga hyreshus på Broadway & James St. Första tre dagarna på universitetet är avklarade, hade precis franska och tyvärr har jag fått en fransklärare me pinsamt mkt amerikanska accent, smått svårt att förstå henne.

Poverty, race and class-kursen verkar efter första föreläsningen mkt intressant och tar bland annat upp den alltför påtagliga amerikanska rasismen. En kurs jag inte kommer droppa.

Introduction to digital photography bjuder teknikmässigt på löjliga kunskaper, men kanske bra att lära sig termerna på engelska månne? Depth of field betyder skärpedjup btw. Ok, erkänner att jag valde den mest som kontrast till de teoretiska bokplöjarämnena och för att det var den enda möjliga fotokursen. Förhoppningsvis kan jag och nån av alla min amerikanska freshmen-kursare (snitt tjejer i 18-19-årsåldern) dra igång ett projekt och hoppa över lite av allt basic. Min lätt föråldrade, men fortfarande tunga D200 Nikon med 17-55 var inte oväntat dyraste klumpen i klassrummet. De andra jobbade mer gamla kompakter till den i vanliga ordning överentusiastiska fotolärarens besvikelse.

East Asian Security-kursen tar upp ett intressant och iaf för mig ganska okänt område i världen som nog alla är överens om får (oroväckande?) utrymme i världspolitiken. Grymt mkt att läsa, men spännande (efter första föreläsningen iaf) kunskaper.

Mot biblioteket...


På toppen av backen bor vi, men ständig trafik utanför fönstret.


Fult eller snyggt? Charmigt såklart! Och skönt inrökt...


På andra sidan gatan ligger stora sjukhuset "Swedish hospital", mkt passande namn men opassande många ambulanser utanför fönstret.


Downtown, Seattle.

Inga kommentarer: