torsdag 17 februari 2011

Paddifieringen har startat …



Förutom en oerhört kunskapsintensiv dag på JMK med fokus på främst intervjuteknik hann jag förbi Clarion Hotel Sign vid Norra Bantorget. Dagen till ära körde auto motor & sport smygläsning på sin första iPad-utgåva – den första inom hela Egmont tidskrifter.

Som generell skeptiker till surfplattor måste jag nog sakta men säkert erkänna att jag även jag fallit. Den mediala plattformen passar synnerligen bra för ett virtuell biltidningsupplägg. Bilder och filmer – och överraskande nog ljudet – gör sig oväntat bra! Att "padd-versionen" erbjuder ett mervärde som det är helt klart värt att betala för råder det ingen tvekan om. Nu håller vi tummarna för att iPad-utgåvorna slår på stort. Det nya mediet öppnar upp för nya möjligheter – och inte minst frågor kring utformning av både redaktionellt och annonsinnehåll … Hur pass standardifierade är "paddorna" eller plattorna om tre år? Komplement eller substitut till papperstidningarna? Jag vet vad jag tror – återstår att se vad som händer när verkligheten fått säga sitt. Uppföljning utlovas.

Inga kommentarer: