torsdag 23 juli 2009

Analog fotografi lever (än)

Jobbveckorna har gått fort! Många märkliga, men merparten harmlösa semesterbilder har jag skådat under tiden nere i labbet tillhörande fotobutiken. Trist nog är ju innehavarna av traditionella filmkameror mest äldre personer vilket gör att motiven till största delen utgörs av husdjur, barnbarn och röda sommarstugor. Snaskiga semesterbilder tas nästan uteslutande digitalt och de bilderna sköter sig nästan helt själv medan den analoga fotografin är mer av ett hantverk. Ett utdöende sådant. Jag förstår fortfarande inte varför digitalkameran med max tre knappar i stil med Ipod Shuffle och en prislapp på tusen kronor inte släpps - den skulle garanterat ta bättre bilder än alla dåliga filmkameror och enklare förstås av den äldre datorbefriade delen av befolkningen. För bevisligen finns de än så länge i ganska stor utsträckning kvar, i alla fall enligt min erfarenhet av mängden filmframkallning.

Vid sidan av sommarjobbet filar jag på två reportage för Snerikes tidning Aktuellt. Ett av uppslagen handlar om hur man som student utnyttjar studiemedlet till max. Jag valde att konsultera de två privatekonomerna Charlie Söderberg och Mathias Andersson, forna programledarduon från TV3:s "Lyxfällan". Trevliga prickar båda två, levererade snabbt flera bra och träffande svar, resultatet kommer finnas att beskåda i nr. 1 av Uppsalas bästa nationstidning, Aktuellt. Precis avslutat American Psycho med Filip, gött att ha honom här i Uppsala. Sista rycket innan han avviker för Sthlm på heltid och juridikens andra termin.


Filip under "vår kanske bästa termin", när vi läste NEK A våren 2008, tog det allmänt lugnt och körde mkt nationshäng på mitt dåvarande KK-leg tack vare redaktörsskapet för Snerikes. Men nu är hans tid i Rackarberget snart över.

Inga kommentarer: